torstai 28. tammikuuta 2016

JustBugs Hanuovaali...


WAASA OVAALIT OSA8 Teksti  by doo-dah®

 


 


Justbugs –55 hanuovaali (lokakuussa viisi vuotta ”JÄISSÄ”)


...tarinan alkuosa ei niin nopeesti etenevästä projektista


 

Ison-Geen tarinan yhteydessä mainittu –55 ovaali. Ovaalihan hommattiin keväällä

-93. Viikkoa ennen kun astuin armeijan harmaisiin. (aika outo aika hommata

EI niin helppo projekti). Ovaalin nouto ei ollut mikään pikkujuttu, vaikkei matkaa

paljon ollutkaan paikanpäälle. Fläkä seisoi suuren hiekkamontun pohjalla ympärillään

säärenvahvuisia puita joka suunnalla...ja paljon.

Paikan päälle saavuttaessa oli ”Rauno ja Reima” onneksi saanut moottorisahat käyntiin

ja skriini alkas olemaan valmis. Lähempää katottuna alkas pikkusen hirvittämään sen

verran maistissa ukot moottorisahojen kanssa heilui. Vielä muutama puu matkalla trailerille

piti pätkiä. Fläkä käytännössa kannettiin trailerille. Potkaistiin vielä varovasti takasivulasit irti,

että saatiin  liinat kunnolla kiinni, ja niin alkoi reissu kohti säilytys hangaaria.

 

 

 No fläkähän vietiin ulkovarasto ykstoistaseen samantien.

Ja luonnollisesti sille ei vuoden aikana tapahtunut mitään. Jaa no Sneegy kyllä siitä

meinasi ovet ruuvata irti ja käyttää splitti-projektissaan, mutta onneksi ovet oli kunnolla

kiinni, joten irrotus jäi vaan yritykseksi. Vuodet kului ja jokaisella kerralla kun käytiin

UV11:ssa piti fiilistellä tuon ovaalin suhteen. Silloin oli mielessä oli ”latolöytö-look”, eli

pintapuolisesti ei tehdä mitään, mutta pohjalevy hiekkapuhallettaisiin hitsattaisiin ja

maalattaisiin porschen continental orangella. Tukivarret kromauttettaisiin, uudet jarrut,

kavennettu madallettu akseli kiinni, kaikki alustan osat kiinni rosteripulteilla joiden päät

kiillotettu...siis semmonen katsatusmiehen (lue pompauttajan) ”öö päivän ilopilleri” .

Vanteiksi levitetyt punaiset peltivanteet irtovalkosivurättirenkailla.

Kattoon (jossa oli vielä silloin lommoja ja pintaruostetta) ruiskutettaisiin epoksi liima

jonka päälle mustaa multaa ja rai-ruahon siemeniä, etuluukun välistä olkia näkyviin.

Osa puuttuvista listoista korvattaisiin raggariteipillä. Puhki ruostuneisiin lokasuojiin ”lättypaikkoja”

ja ehkä laastaria.

Katolle vanha ruosteinen kattoteline, jonne potkukelkka ja ruosteinen katiska. Katiskan

sisään täytetty pulu, jolla pingispallosta tehty jenkkifutiskypärä päässä....

No tuosta alkaa olemaan jo kymmenisen vuotta, ja näyttäisi siltä, että ”Junk Style” tai ”latolöytö-look” on

saapunut jo maahan, kulkien nimellä ”Rotta”...

 

No aika kului ja saaristosta löytyi nokkakolaroitu tervepeltinen seiskaykkönen, josta

päätettiin hyödyntää Kynnykset ja pohjalevynpuoliskot (tarvike pohjalevyt kun ei oikein

laadullaan hurmannut, ja tuohon aikaan ei VAG puoliskoja vielä saanut).  Kesän –98 lopussa

oltiin viemässä erästä –66 projektiautoa ulkovarasto ykstoistaseen, kun hetken mielijohteesta

kysyin jokos vietäisiin ovaali tallille, mukana taisi olla Sneegyn lisäksi Timppa joka yllytti ”Neroja”

ja niin ovaali kammettiin reilun viiden vuoden marinoinnin jälkeen vihdoin ruutuun.

No päätöstä helpotti suunnitelmien voimakas muutos. Oltiin tehty Pälkäneen yössä vaihtokaupat

haitarikatosta ja ovaalin kojetaulun NÖS kellonreiällisestä ritulasta. Tuo haitarikatto on kulkeutunut

suomeen etelä-afrikan vientimallisen stanu fläkään tehtaalla uutena asennettuna. Olipahan Abu Hassanin

siitos kameleista viriilein päässyt karkuun eräänä sumuisena maanantaiaamuna. Ja ryntäili pitkin

namibian katuja. Samaan aikaan konsultti kaahaili tällä fläkällä sumussa. Ja kolarihan siitä tuli auttamatta.

Kamelin sässyskät osu tippalistaan kuskin takasivuikkunan kohdalle ja etuakseli vääntyi. No biili meni varastoon.

Sieltä sen sitten joku viisas uitti matka eväänä suomeen ja biili pilkottiin osiin. Kaapeli jarrut on tulossa

yhteen vanhimmista suomi fläkistä ja katto on nyt tuossa meidän ovaalissa. Ja vaihdettiimpa se pala

siihen kuskinpuolen takasivuikkunan kohtaankin, sen verran paha lommo oli.

Tuosta vaihtokaupasta voisi kertoa kokonaan oman tarinan otsikolla ”Tefloni murtui?”. Meidän osalta nimittäin vaihdossa meni MukaAnsenit, eli 5x205 jaolla olevat hälipräntit. Jotka oli kauden 2000 kiinni eräässä kotimaisessa barndoorissa...

 

No mihinkäs suuntaan ne suunnitelmat sitten muuttui?

Oliivin vihreä, vihreät lasit, kavennettu & madallettu keula, reipas tuplaweeberikone, kiillotetut porschen vanteet,

Speedwell mittarit, hamburg-merkki ja muita pikkuihmeellisyyksiä.

 

Ja ei kun töihin:

Kori oli sen verran heikossa hapessa, että perinteitä uhmaten päätettiin ensin hitsata ”uudet” kynnykset

paikalleen. Ennen kuin edes raaskitaan koria puhallukseen viedä. Homma alkas irrottamalla korista kaikki,

paitsi ovet. Pohjalevy oli melkoinen keksi. Etuakseli myös käyttökelvoton.

Pohjalevystä sai puolikkaiden rippeet aika helposti taltalla ja vasaralla irti.  Tuon tervepeltisen seiskaykkösen

pohjalevyn puoliskot hitsattiin paikalleen ja sen perään koko pohjalevy vietiin hiekkapuhallukseen.

 

Korityöt aloitettiin mädäntyneen varapyöräkotelon palasiksi laikkaamalla. Vaihdettiin pohja, molemmat sivut

puskurinkiinnitysrautoineen ja etuluukun vastapala. Takapuskurin kiinnityskohdat meni niinikään uusiksi.

Takaluukun vastapalaa ei haluttu vaihtaa tarvikkeeseen. Tarvikepalasta tosin otetaan korjauspalat alkuperäiseen

H-helmaan. Tässä kohden väännettiin radiota hiljemmalle on lokakuu 1998. Ja pöly alkaa kasaantumaan projektin päälle.

 

2004 tallin vaihdon yhteydessä ovaali kaivettiin esiin. Nostettiin kori kuljetuksen ajaksi oman splitin pohjalevyn

päälle (splitin korikin täyttää kohta kolme vuotta maalaamossa) Aika makeeltahan tuo näyttää.

Josko sen saisi kevät kiireen jälkeen otettua taas työn alle. Hitsaamista on jäljellä ihan vähän lähinnä lämpöputkien

sisääntulokohdat takapenkin alla, niin ja tietenkin se H-helman elvytys. No aika näyttää vaihtuuko suunnitelmat vai omistaja....
 






























Tallin vaihtoon 2003 asti homma edelleen suunnitelmissa.
 


Mutta hei hei tipille läks =)
 
 
 
 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti