keskiviikko 27. tammikuuta 2016

Ison Geen museovaalit 57 ja 54

 
 
 
57 matkustajakoti olon liepeillä löytöhetkellä.

 

“ISON GEEN MUSEOVAALIT”

 

Iso-G ? Jep (Gunnar Söderlund) on seniori-iässä, mutta tahti on hyvä
parin kolmen vuoden välein putkahtaa esiin aina uusi museofläkä.
Ensimmäinen oli -63 mallinen L390 värinen paksutolppa. Tuohon aikaan myös mulla
oli samanlainen, siihen aikaan tutustuttiin. Jo ennemmin olin saanut
vihiä horisontblaun värisestä -57 ovaalista. Muutaman kerran ajelin tuon
pihan ohi, jossa ovaalin kori oli pukeilla.
 
 
 
 
Pihassa oli myös rubiininvärinen
-63 paksutolppa, josta päättelin, että alan miehiä taitaa olla.
 
Erään kerran, kun olin taas ajelemassa pihan ohi näkyi siellä liikettä.
Silloin kurvasin pihaan, ja päätin kysellä ovaalin kohtalosta.
Silloin selvisi, että tallissa on tekeillä tuo sininen -63 fläkä, ja että
alkuvuoden 57-ovaali (1469447) on jonossa seuraavana.
 
Elettiin vuotta -90, kun luokkakaveri kertoili, että sen paapan naapurin
Pihassa on ovaali. No sitähän piti mennä kattomaan, siellähän se lepäili.
Omistaja ei kuitenkaan ollut kotona, niinpä tyydyttiin ottamaan biilistä
pari kuvaa ja runkonumero muistiin, josta selvisi, että kyseessä on
myöhäisen -54 syksyn malli( 1-0725775).
 
 
Muutama vuosi kului, ja oltiin taas liikkeellä samoilla seuduilla Sneegyn kans
tarkistamassa paikkakunnalla olevaa toista sydänvalollista ovaalia.
Tämä kirjava löytyikin helposti kunto oli verrattain hyvä lukuunottamatta
toista takavaloa, joka oli aina menetetyssä tilassä.
Omistajan kanssa juteltiin hetki, ja aika pian tuli selväksi, ettei biili ole myytävänä…
No paikalle tuli sattumalta joku äijä, joka kertoi, että tommonen takavalo olis
ihan muutaman kilsan päässä yhdessä samanlaisessa romussa. Käväs mielessä
,että tarkottaakohan toi ukko nyt sitä viisnelosta jota oltiin menossa kattomaan..
No ei tarkottanu, vaan -55 fläkää, joka sitten ostettiin samalla reissulla… tuo -55
fläkä on pitkä aikanen justbugs projekti joka on ollut “jäissä” lokakuussa 4 vuotta.
Siitäkin on tulossa raporttia, kun sen aika tulee. No samalla reissulla päätettiin
käydä luuraamassa kuitenkin se 54 fläkäkin varmuuden vuoksi. No siellähän se lepäsi,
mutta pieni pettymys oli, kun selvisi, että ovaali oli jo myyty Vaasaan…
 
No kotiin tulomatka mietiskeltiin, että kenelle ovaali oli myyty…
Seuraavalla viikolla iso-Gee kävi kysymässä traileria lainaksi, pitäisi kuulemma
hakea maakunnasta viisnelonen…aha selvishän sekin.
 
Tuon ensimmäisen museovaalin loppukokoonpano tapahtui kuitenkin Geen kotitallissa.
Aihio oli hyvä, ja hitsaamista ei hirmusesti ollut, homma eteni tyyliin aamulla ovaali ulos
tallista. Ja auringon laskettua takas talliin.
Viimeisiä vaiheita taisi olla lasien kiinnitys, johon mua pyydettiin apuun Hapan kanssa.
Homma ei ollut helppo sen verran paksu oli kattoverhoilu vanhaan verrattuna, vai johtuiko
sitten uusista tiivisteistä. Takalasi saatiin kiinni, kun Gee huikkasi vaimolleen “haes mutsi
pullaa soon kaffitauko”. Kaffit juotiin ja juteltiin puuttuvista osista, kyseltiin olisiko Geelle
jääny ylimääräisiä vinkkareita (Hapan 57 ovaalista kun puutui tuohonaikaan vielä toinen)
Gee tokas, et onhan niitä laatikollinen. Ja lähti hakeen komerosta laatikkoo – kateltiin
Hapan kans toisia jännittyneenä. No laatikollinen “vinkkareita” tulikin näytille, ne vaan
tälläkin kertaa oli tuulilasin pyyhkijöitä…. Ihmeen usein varsinkin vanhemmat henkilöt
luulee vinkkareita pyyhkijöiksi. No nyt tollaset lähinnä naurattaa, ja vinkkariasiatkin on
kunnossa. Sitten mentiin takas talliin ja kiinnitettiin vielä tuulilasikin, se menikin sitten jo
huomattavasti helpommin. No oli siinäkin punnertanmista uuden tiivisteen ansiosta, muttei
läheskään niin paljon kun takalasista. Johtuu varmasti siitä, kun etulasintiivisteen väliin ei
kattoverhoilua ole tungettu, edes tehtaanpaappojen toimesta.
Kovasti Gee kiitteli ja antoi “palkaksi” molemmille “mutsin” tekemät villasukat. Silloin asia nauratti
aika lailla, mutta seuraavana talvena ku olin intissä tulin aina hyvälle tuulelle kun vetäsin nuo
Geeltä saadut sukat jalkaan…
Fläkän ensiesiintyminen oli volkkarivappu –96 josta luonnollisesti Geelle orggisluokan pytty
kirjahjyllyyn.
 
No joo se viisseiskasta. Tää jälkimmäinen Geen ovaali etenikin paljon huimempaa tahtia, kun
sen rakentaminen tapahtui museon kellarissa maalausta lukuunottamatta kokonaan.
Hitsihommia oli toki enemmän, mutta museoryhmässä on auttajia myöskin runsaasti.
Aihio oli paljon huonompi. Tähän joutui vaihtamaan molemmat pojhalevynpuoliskat ja kynnykset.
Jepualta löytyi samanikäisestä oliivin värisestä puretusta ovaalista hyvät ovet ja luukut.
Maalauksen kanssa meinas tulla ongelma eteen Geen hovimaalari, kun ilmoitti lopettavansa hommat.
Taisipa loppujen lopuksi Geen biili olla kaikkein viimeinen jonka maalasi.
Loppu kokoonpanon jälkeen fläkään tuli museoleima moitteitta, ensiesiintyminen oli vuoden 2000
volkkari vappu, joka kolmenvuoden tauon jälkeen taas heräsi henkiin, tosin nykyisin tuo on tyyppiä
cruisinki ilman sen erikoisempaa oheis toimintaa. Tarinassa oli eräs ikävämpikin puoli, myyjä kun
oli alunperin kadottanut auton paperit. Gee maksoi autosta ensin vain puolet ja loput tulisi maksuun
paperien löydettyä. No edellisen omistajan leski sai myöhemmin nuo loppurahat, ja asian päälle kuulemma
juotiin vielä kaffitkin, eli loppu hyvin kaikki hyvin tässäkin tapauksessa.
 
No mitäpä kuuluu Geelle nyt? Tallissa on lähes valmiina tuo rubiininpunainen haitarikatto paksutolppa.
Museolla miehet on leikillään kyselleet koskas se Gunnari tekee cabrioletin… Kuitenkin kiikarissa seuraavaksi
taitaa olla kovakattoinen 50-luvun fläkä…
 
Nyt kun waasa-ovaalit tarinat on edennyt rytöovaalista museovaaleihin, olis kaiketi aika kertoilla
Vaikkapa Mc Niken tekeillä olevasta ahdetusta ovaalista… 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
















 





 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti